En trender engelsk og betyr tendens eller utvikling. Den norske betydningen av trend er moteretning. kan beskrives som en motesvingning eller smaksretning. Som oftest bruker vi ordet trend innenfor mote og interiør, men det kan selvsagt også brukes i alle andre bransjer. Trender bygger seg opp over tid og forandrer seg fra sesong til sesong. Trend- og motebransjen er et stort kommersielt apparat med mange aktører. Det finnes mange trendbyråer og trendforskere som arbeider med å finne nye trender hvert år eller hver sesong. Trender har sykluser og naturlige overganger, ofte til motsetninger, noe som gjør at vi ofte kan spå kommende trender.
En trendsetter kalles en person som starter en trend. Det kan være en kjent person som gjør noe spesielt som skaper en trend, eller trenden kan komme fra gatemote i urbane strøk. En trend kan oppstå fra hendelser som skjer i samfunnet, lokalt eller globalt. Trendbyråene har trendjegere som søker å fange opp ting som «ligger i luften», og deretter visualiserebetyr å synliggjøre dette i temanøkkelord som kan gi assosiasjonerkan man få når sanseinntrykk eller tanker knyttes sammen og man vet av erfaring at det ene leder til det andre. til en trend eller et tema og hvilke farger, mønstre, motiv og materialer som hører inn under dette. Trendnavn i Norge får oftest engelske navn.
Collagekaller man et bilde som er satt sammen av ulike elementer som utklipp, materialprøver eller lignende til en helhet. En collage kan lages både manuelt og digitalt, og brukes for å visualisere eksempelvis en stemning eller et spesielt uttrykk. Se også Kollasj. med bilder som viser hvor vi henter inspirasjonen fra til en gitt trend. Her trenden «Near sea».
Trenden «Near sea» skal gi assosiasjoner til hav, fiskere, fiskebåter, garn, bøyer, tang, drivtømmer, stein, skjell og annet. Disse stikkordene beskriver innholdet i temaet som ligger til grunn for trenden, og speiler hvilke farger, motiv, mønstre og materialer vi kan plassere i en trend. Vi beskriver trender med
- farger
- motiv
- mønstre
- materialer
Visualisering av trenden «Delight Decor».
Vi kan abonnere på trendrapporter og oversikter over kommende trender fra ulike trendbyråer. Ett av dem er Pej-gruppen, et dansk trendbyrå som deltar med trendseminarer og foredrag på Gave- og interiørmessen i Lillestrøm. På trendbyråenes hjemmesider er det mulig å bestille trendrapporter og fargekartOversikt farger over hva disse byråene mener er kommende trender. Gave- og interiørmessen legger vekt på å visualisere kommende trender i utstillingene.
Utstillingsdesigneren må holde seg orientert om trender som er i tiden, og trender som kommer. Vi kan følge
med i norske og utenlandske aviser og magasiner, interiørblad, motemagasiner og andre typer magasiner. Kinofilmer kan være en kilde til trender, kjente og populære tv-serier likeså. Dagsaviser og ukeblad, sosiale
medier og andre arenaer der mennesker viser seg og har kontakt, kan være kilder til nye trender. Bloggere fanger ofte opp dagsaktuelle trender og formidler dem på nettet. Søken etter nye trender kan føre til at en fanger opp annen inspirasjon. En kan få mange nye ideer ved å følge med på og holde seg oppdatert på det som skjer. Får vi ikke bruk for ideene med en gang, blir de ofte lagret ubevisst i hjernen, eller vi bruker idéboken aktivt for å sikre at vi husker ideene til senere.
Trendkart med visualisering av fire forskjellige fargetrender. Fra trendbyrået Pej.
Trendutstilling basert på fargene i trendkartet fra Pej. Her er trenden Think visualisert.